Interview
Ze is druk bezig als we haar treffen. “Ik ben alles aan het voorbereiden voor vrijdag!” zegt Lilian Vis Dieperink, artistiek leider van Stut Theater met een grote lach op haar gezicht. Vrijdag 12 november is de kick off van De Bouwplaats – Professionals: een van de vele projecten die Dieperink wil realiseren voor Stut.
Hi Lilian, wat gaat er allemaal gebeuren?
“Hartstikke leuk, we starten dit jaar een ontwikkeltraject bedoeld voor community theatermakers en community makers van andere disciplines die al flink wat meters gemaakt hebben. Een groep die het leuk vindt om expertise uit te wisselen en met elkaar de vloer op te gaan. Een ontwikkeltraject dat verdieping en nieuwe inspiratie geeft en waar makers die in dit veld actief zijn kunnen leren en groeien.”
Hoe kwam je op dit idee?
“Ik merkte bij mezelf dat je als maker na een aantal jaar een trukendoos ontwikkelt. De trucs die goed werken gebruik je steeds vaker. In het maken, maar ook in het werken met spelers. Op een gegeven moment kun je jezelf daarin herhalen. Ik had heel erg behoefte aan nieuwe input, inspiratie en ook om uit mijn comfortzone geduwd te worden. Ik dacht dat anderen daar ook behoefte aan zouden kunnen hebben. Dat is de aanleiding geweest om dit traject op te zetten.”
Waarom is dit belangrijk?
Community theater is een aparte tak van sport. Het vergt allerlei competenties van jezelf, anders nog dan bij andere theatergenres: Je werkt met hele specifieke doelgroepen, hoe ga je daarmee om? Je werkt met werkelijke verhalen en bronnen die je omzet naar theater. Dat is best een uitdaging, de bronnen waarmee je werkt als community theatermaker zijn vaak heel beschrijvend, reflecterend, tekstueel en gaan over iets dat in de verleden tijd plaatsvindt. Theater gaat over het hier en nu, en in het theater wil je dat er iets gebeurt, dat er spanning is, dat het publiek bewogen wordt.
Wie doen er mee aan dit traject?
“De groep bestaat uit veertien makers, vanuit verschillende disciplines: theatermakers maar ook een filmmaker, een schrijver, een vormgever, vanuit audio en muziek. Ik heb geprobeerd een zo divers mogelijke groep samen te stellen. De makers komen uit het hele land en variëren in leeftijd, stijl, achtergrond, noem maar op. Een aantal zijn ook al maker bij Stut.”
Hoe ziet het programma eruit?
“We komen maandelijks bij elkaar, een dag of een weekend. Het loopt tot aan de zomer. We wisselen onderling expertise uit, er komen gastdocenten, workshops en we gaan natuurlijk de vloer op, met elkaar en met spelers van Stut. Iedereen heeft ook input gehad in de samenstelling van het programma, het is echt een uitwisselingstraject. Ik weet niet meer dan jij, ik weet andere dingen dan jij, is het uitgangspunt.
Dit traject is vooral bedoeld als experimenteerruimte waar dingen ook faliekant mogen mislukken. Er moet ruimte zijn om te klooien met elkaar. Dat is iets wat je als maker soms mist, waardoor je blijft in wat je kent en wat goed werkt. Je kunt niet zomaar alles uitproberen op spelers. Om tot nieuwe dingen te komen moet je ook kunnen vallen, om vervolgens weer op te staan en een andere weg in te gaan.”
En dan? Wat is het uiteindelijke doel?
“Het allergrootste doel is dat het community theater genre zich artistiek blijft ontwikkelen. Nieuwe vormen ontdekken. Zo’n gevarieerde groep makers die een half jaar een traject aangaan, daar komen interessante samenwerkingen uit tussen de disciplines. Community theater is al behoorlijk interdisciplinair, omdat al heel lang andere vormen worden ingezet om het persoonlijke verhaal over te brengen. We kunnen nu verder de diepte in en elkaar verder versterken.”