Nieuwsbrief
Meld je aan en we houden je op de hoogte van alle nieuwtjes, voorstellingen en andere mooie dingen.
Postbus 51 vertelde het zo mooi: ‘Weer gaan leren? Weer gaan werken? Dat is wat voor mij!’ En de vrouwen, de moeders, gingen weer aan de slag. Ze gingen zelf voor hun inkomen zorgen. Ze wilden onafhankelijk zijn, zelf wat betekenen in het leven. Nu, een aar jaar later, hebben die vrouwen werk, als tekstverwerkster, lokettiste, kassière of serveerster. En thuis doen zij ‘de late dienst’: de kinderen en het huishouden.
Je vraagt je af hoe ze dit volhouden. Het lijkt een kunststukje, een circusact die ze opvoeren. Tot het koord knapt.
De supervrouwen zijn goochelaars geworden die van de éne naar de andere kant moeten rennen om de boel draaiende te houden. Hebben die vrouwen hier echt wat mee gewonnen? Ze zijn trots op wat ze bereikt hebben en ze voelen zich minder afhankelijk. Maar ze hebben ook moeten inleveren. Het leven is er niet eenvoudiger op geworden. Zouden ze het weer doen als ze mochten kiezen?
"M’n man zei: ‘Jij werken? Dat hoeft toch helemaal niet? Nou je mag, als ik er maar niets van merk’. En ik wil dat de mensen zeggen: ‘Aan haar huis en de kinderen kun je niet zien dat ze werkt’."
In Supervrouw laten drie herintredende vrouwen zien wat het voor hen betekent om weer te werken. Drie arbeidersvrouwen die zijn gaan leren om wat te worden. Alle drie waren ze huisvrouw en moeder. Nu zijn ze ook nog pedicure, administratief medewerkster en conductrice.
Zij laten zien hoe familie, buurt, man en kinderen reageren. Maar ook hoe ze er zelf over denken: De moeite die het kost en de voldoening die het geeft.
Tekst Jos Bours
Regie en decor Berthold Gunster
Spelers Henny Beurze(circusdirecteur), Elianne van Donselaar(Madame Senza Fine), Janita Wagner(La Donna Nera), Nico Arlar(man uit publiek)
Regie assistentie Conrad Heipke
Muziekcomposities en arrangementen Jos Hoes
Orkest Dolorum-Gideon Kersten, Klarinet-Marlene van Poeijer, Hoorn-Karolien van Gent, Trombone-Michiel Slaats, Trompet-Frank Agricola, tenorsax-Marilene Dols, altsax- Cisca Poldervaart, sopraansax-Marja Dijkstra, contrabas-Floor Smulders
Zang en stem training Inken Gartner
Decorbouw Dok-dekorbouw, Chris van den Berg
Lichttechniek en ontwerp Jos Hoes, Joop Nolles
Productie Edwin Schipper
Aquisitie Anne Roos
Zakelijke leiding en publiciteit Annemargreet Dwarshuis
Fotografie Sijmen Hendriks
Grafische vormgeving S&I-Rense Das, Anja Pleit
Druk Primavera, Amsterdam